Recenzija: Prognan - Jama (2012)

Žanr: Black Metal;
Poreklo: Vukovar, Hrvatska.

01 - Dželat
02 - Jama
03 - Grob
04 - Za korak paklu bliže (The Stone cover)

Moram da priznam da sam već godinama izbegavao ovaj bend. Šta da kažem u svoju odbranu - baš sam idiot, zar ne? Mnome su ovladali stereotipi, jer većina BM bendova na brdovitom Balkanu bila je ista. Prosto je jedino za čime si žalio posle slušanja prosečnog albuma ovog žanra, a da je sa naših područja, bilo je izgubljeno vreme.

Međutim, pre nekog vremena naišao sam na pesmu "Vapaj pokojnika". Stidim se da kažem da je to bilo baš skoro, pošto mi ovakvi fenomeni ne izmiču baš lako. Pesma mi je jako lepo legla, i praktično nisam mogao da verujem da je pored par bendova ovog žanra, ovakav neki bend mogao da mi se dopadne. Ubrzo je izašao i ovaj EP, pa sam stoga sam sebe demantovao do srži, i jako me je sramota.

Prognan je vukovarski Black Metal bend. Međutim, da ne dužim previše o istoriji benda, imaju iza sebe demo i dva EP-a, od kojih o jednom ću ovde voditi monolog. Posle određenog vremena, naišao sam na informaciju da iza benda stoji Kob (vokal, gitara), poznat iz benda Attera. Tada mi je sve bilo jasno.

U preslušavanje ovog izdanja nisam uopšte ušao sumorno. Bilo mi je jasno - napokon, posle dosta vremena, konačno nešto kvalitetno u ovom žanru, i to na našem području. Pesma "Dželat", otvara album. Nema nikakvog umiljavanja niti kakvih laganih, dosadnih ritmova. Dobra produkcija i sjajan vokalno-instrumentalni rad omogućavaju da se sve čuje i razume, kako na ovoj, tako i na ostalim pesmama.

Poznato je, jel'te, onima koji su učili osnovnu školu, a bogami i srednju pomalo, šta znači "Jama". Jedna od najjezivijih i najlepših poema ikada napisanih. Autor - Ivan Goran Kovačić. To je bilo najprijatnije iznenađenje zapravo koje se desilo. Nisam mogao da verujem da je neko zapravo realizovao nešto o čemu sam ja toliko dugo mislio da bi bilo sjajno. Vokalni rad je odlično odrađen, produkcija omogućava da se svaka reč razume, i što je najvažnije - tekst se savršeno uklopio uz muziku, pa stoga, svi koji govore da srpsko-hrvatski nije za metal - evo vam najboljeg demanta. Ritam nimalo dosadan, odlično odrađen, predivne melodije koje omogućavaju potpuni užitak i atmosferu cele pesme, potpuno vas nose u II svetski rat, ali tako da poželite da se pesma nikada ne završi. Svaki bol, svako mučenje i sva krv i junaštvo, ogledaju se u svakom hvatu i svakom slogu.

Treća kompozicija me je ujedno i najviše oduševila. Grob je kompozicija koju bi mnogi već po nazivu odmah otpisali i shvatili kao pesmu glupavog naziva i još glupavijeg teksta, a o muzici i da ne govorimo. Greška! Tekst je zapravo napisan poetski, tako savršeno da mu niko ne može protivurečiti. Oni koji su, kao što već rekoh, učili školu, prepoznaće ovde misli domaćih pisaca, poput na primer, Ive Andrića. Po treći put, produkcija fantastična, nikad bolja za ovaj žanr, vokalni rad odličan, instrumentalni rad me je oduševio. Negde par minuta pre kraja pesme, pojavljuje se deo u kom se čuje samo klavir, i gde sasvim neočekivano upada ženski vokal. Momci su uspeli da naprave pesmu koja nije spoj predivnog i nežnog sa ekstremnim i teškim, već alternativni odnos ta dva, ali nikako da to izgleda nabacano. Iz blek metala prelazi se sasvim neprimetno na deo u kome se sve stiša, ostaje samo klavir i ženski vokal, i isto tako iz tog dela se izlazi i vraća u onaj deo, iz kog je pesma na tren izašla, kao da je odlučila da pokaže šta se to krije ispod tvrde ljuske Black Metala.

Poslednja pesma je obrada pesme, doduše vrlo dobro poznate našim blekerima - Za korak paklu bliže, koju u originalu izvodi The Stone. Nikada baš nisam bio oduševljen kamenjem, i uvek sam više voleo May Result, ali moram reći da su i ovde čak momci odradili odličan posao. Lično ne volim da se prerađuju pesme, bar ne na ovakvim izdanjima, iz razloga što mi iz EP-a treba da izvučemo što više o komponovanju, pisanju tekstova, temama kojima se bave, a ne da slušamo tamo neke obrade kojekakvih "kvlt" bendova. Nadam se da mi momci iz benda neće zameriti na ovome.

Sve u svemu - album je fantastičan, i najtoplije preporučujem svim blekerima, ali i onima koji nisu to, ali su otvorenog uma i otvorenog sluha za nove domete, jer ovako nešto se retko viđa. Da još jednom ponovim - produkcija, vokal, instrumenti, tekstovi, muzika - sve je na vrhunskom nivou, kao da bend uopšte nije odavde, a i kad se na sve to doda da su tekstovi inspirisani domaćim piscima, i da su, pritom, na nama razumljivom jeziku... mislim da ja tu više ne moram ništa da dodajem. Jedini minus je ova obrada, koja je savršeno odrađena ali - ne treba im, jer i sama njihova muzika govori više od bilo kakve obrade ili njih samih. Poslušajte, pa... možda i naučite nešto novo, ko zna.

Članovi benda:
Kob - Vokal, Gitara
Izrod - Gitara